• DOĞUNUN KAHRAMAN ÇOCUĞU:  VEDAT  GÜLDOĞAN
    DOĞUNUN KAHRAMAN ÇOCUĞU: VEDAT GÜLDOĞAN
  • Örnek Bir İşçi Lideri: Mustafa Günaydın
    Örnek Bir İşçi Lideri: Mustafa Günaydın
  • MÜKEMMELİ   ARAYAN  ADAM: NECDET SEVİNÇ
    MÜKEMMELİ ARAYAN ADAM: NECDET SEVİNÇ
  • ÜÇ HİLÂLİN KAHRAMANLARI – YAŞAR ÖZCİVLEZ
    ÜÇ HİLÂLİN KAHRAMANLARI – YAŞAR ÖZCİVLEZ
  • YUSUF’U VURDULAR
    YUSUF’U VURDULAR
  • İdealizmin ve Fedakârlığın zirvesine ulaşan adam: ÖMER IŞIK
    İdealizmin ve Fedakârlığın zirvesine ulaşan adam: ÖMER IŞIK
  • TÜRK SİNEMASININ DEV İSMİ:  YÜCEL ÇAKMAKLI
    TÜRK SİNEMASININ DEV İSMİ: YÜCEL ÇAKMAKLI
  • Üç Hilâl’in Kahramanları: Bir Telefon İki Gazete Haberi
    Üç Hilâl’in Kahramanları: Bir Telefon İki Gazete Haberi
  • ÜÇ HİLÂL’İN KAHRAMANLARI: FARUK  AKKÜLÂH
    ÜÇ HİLÂL’İN KAHRAMANLARI: FARUK AKKÜLÂH
  • Seçimin Kısa Tahlili ve Bir Hatıra
    Seçimin Kısa Tahlili ve Bir Hatıra
Ülkü Ocakları Burs Kardeşliği Projesi
Ülkü Ocakları Burs Kardeşliği Projesi

Ülkü Ocakları eğitim adına öğitim...

ÇÖZÜM SÜRECİ PKK’YA ALAN HAKİMİYETİ FIRSATI VERDİ
ÇÖZÜM SÜRECİ PKK’YA ALAN HAKİMİYETİ FIRSATI VERDİ

TÜRK OCAKLARI GENEL BAŞKANI ÖZ:...

Ömer Altıparmak, emniyete gelerek teslim oldu
Ömer Altıparmak, emniyete gelerek teslim oldu

Hakkında gözaltı kararı verilen eski...

Almanyada PKK Lanetlendi
Almanyada PKK Lanetlendi

Almanya’nın Münih kentinde, ‘TURKOS’ adlı...

“29 EKİM’DE ANITKABİR’DE OLACAĞIZ”
“29 EKİM’DE ANITKABİR’DE OLACAĞIZ”

MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli,...

EN BÜYÜK MAKUL ŞÜPHELİ ERDOĞAN’DIR
EN BÜYÜK MAKUL ŞÜPHELİ ERDOĞAN’DIR

MHP Lideri Devlet Bahçeli, 17-25...

Devlet Bahçeli iktidarı topa tuttu!
Devlet Bahçeli iktidarı topa tuttu!

Devlet Bahçeli’nin bugün Meclis’te yaptığı...

Peşmerge geçişlerine MHP’DEN TEPKİ
Peşmerge geçişlerine MHP’DEN TEPKİ

MHP Genel Başkan Yardımcısı Semih...

İLKOKULLARDA ANDIMIZ NİÇİN KALDIRILAMAZ?
İLKOKULLARDA ANDIMIZ NİÇİN KALDIRILAMAZ?

                  Dr. Abdülkadir SEZGİN...

Havalimanındaki altın dolu uçak Ebru Gündeş’in eşinin
Havalimanındaki altın dolu uçak Ebru Gündeş’in eşinin

Günlerce bekletilen havalimanındaki altın dolu...

Elazığ Kardeşlik Mitingi
Elazığ Kardeşlik Mitingi

Elazığ Kardeşlik Mitingi  Millet Devlet...

Suriyeli Türkmenler’e MHP el uzattı
Suriyeli Türkmenler’e MHP el uzattı

Suriyeli Türkmenler’e MHP el uzattı...

İspanyanın Demokratik Açılımı ile Mali Kriz Süreci
İspanyanın Demokratik Açılımı ile Mali Kriz Süreci

2. BÖLÜM Birinci Hamle Suarez;...

ÜLKÜCÜLER “TÜRKİYE’NİN NABZI”NI TUTTU
ÜLKÜCÜLER “TÜRKİYE’NİN NABZI”NI TUTTU

Habertürk TV’de Didem Arslan Yılmaz’ın...

Ülkü Ocakları Genel Başkanından Ülkücü Şehitler Anıtı’na Ziyaret
Ülkü Ocakları Genel Başkanından Ülkücü Şehitler Anıtı’na Ziyaret

Duygulu anların yaşandığı ziyaret sırasında...

ÜLKÜCÜ İRADE VE MHP KURULTAYI – 5
ÜLKÜCÜ İRADE VE MHP KURULTAYI – 5

MHP Genel Başkan Adayı Sayın...

İmam-ı Azam Ebu Hanife (Hicri 80 – 150 )
İmam-ı Azam Ebu Hanife (Hicri 80 – 150 )
 Dr. Abdülkadir SEZGİN İmam-ı Azam Ebu Hanife (Hicri 80 – 150 ) Doğumu Nesebi ve Künyesi Asıl adı: Numân bin Sabit’tir. Künyesi: Numân bin Sabit bin El-Numân Zota veya Zevta’dır....
30 Aralık 2012 22:30
Font1 Font2 Font3 Font4

 Dr. Abdülkadir SEZGİN

İmam-ı Azam Ebu Hanife

(Hicri 80 – 150 )

Doğumu Nesebi ve Künyesi
Asıl adı: Numân bin Sabit’tir. Künyesi: Numân bin Sabit bin El-Numân Zota veya Zevta’dır.
Ehli sünnetin dört büyük imamının birincisi. İmam-ı Azam Ebu Hanife, Hicri, 80‘de Kufe‘de doğdu. Babası Numan ve Dedesi Zevta tüccardı.
Ebu Hanife künyesinin meşhur olmasının sebebi hakkında eski kaynaklarda yeterli bir açıklama yoktur. Ancak “Hanif” kelimesinin müennesi olan “Hanife” kelimesine nispetle bu künyenin, İslam’a tam gönül vermiş” âbid bir kimse” olması veya Iraklılar arasında “Hanife” denilen bir “divit” veya “yazı hokkası” (zamanın kalem takımı)nı devamlı yanında bulundurması sebebiyle verilmiş olduğu da kaynaklarda kayıtlıdır.

(Hanife isminde bir kızı olduğu,” Hanife’nin babası” olarak bu künyeyle anıldığını söylenmişse de bu doğru değildir). Kendisinin Hanife isimli bir kızı yoktur.

            Dedesi Zota‘nın ve babası Sabit‘in de Hz. Halife Ali ile görüştüğü, kendisi, evladı ve zürriyeti için duasını aldığı rivayet edilir.

Arapça kaynakların,  Horasan’ın ileri gelenlerinden şeklinde bahsettikleri yer

bu gün birden çok devlet kurulmuş olan büyük bir coğrafyayı ifade etmektedir. Ebu Hanife’in Dedesi Zota veya Zevta (Arapça yazılışına göre iki türlü de okunur) Buhara’lıdır. Bunda kuşku yoktur.

Muhammed Ebu Zehra’nın kitabından tercüme edilerek Diyanet İşleri Başkanlığınca Ebu Hanife”  adıyla yayınlanmış  kitapta Arapça’daki  “Arap olmayan” anlamında kullanılan “Acem” kelimesinin ülkemizdeki anlamıyla tercüme edilerek “Farslı”[1] olarak tercüme edilmesi kasıt yoksa bile affedilmeyecek bir yanlış olmalıdır.

Kaldı ki Muhammed Ebu Zehra’nın da kaynakları arasında yer alan İbni Hacer El heysemi’nin kitabını tercüme dip notlar ekleyerek  yayınlamış olan Ahmet Karadut tercüme ettiği kitaptaki “Acem” kelimesine takılmamış ve başka kaynakları da araştırarak, Ebu Hanife’nin Buhara’nın eskiden var olduğu halde, tarihi sebeplerle yaşayış yeri olmaktan çıkmış Kabil Kasabası’ndan olduğu bilgisini vermektedir[2] .

Yaşadığımız dönemde Özbekistan, Kazakistan, Türkmenistan, Kırgızistan da Müslümanlara “hangi mezhepten” oldukları sorulduğunda,

“- Hanefi’yim, Çünkü Ebu Hanife de Türk’tür” cevabı alınmaktadır. Mekke’de yaşayan “Seyyid-i Sâdât”a mensup (ehlibeyt)e mensup kişilerle konuşulurken, “Ebu Hanife’nin Türk u ve Türklerin Mezhep İmamı olduğu” ifade edilmektedir.

Yahudilerde ve Araplarda dünyada iki milletin yaşadığı algısı vardır. Yahudilere göre, 1.Yahudiler, 2. Yahudi olmayanlardır. Araplar ise aynı anlayışı; 1. Araplar, 2.Arap olmayanlar (Acemler)dir.

Ebu Hanife’nin Dedesi Zota’nın Kûfe’ye nasıl geldiği konusunda açık bir ifade kitaplarda yer almamaktadır. Ancak bazı kitaplar, Horasan’ın fethi sonrasında harp esirleri arasında gelmiş olabileceğini kaydetmekle birlikte, zengin bir kumaş tüccarı olduğunu da yazmaktadırlar.

Esirler arasında ise, esirlerin malları da ellerinden alındığına göre, serbest bırakıldıktan sonra bir esir veya köle, yabancı bir ülkede, birden bire nasıl tüccar olabilir?

Kendi isteğiyle İslam halifesi, “Allah’ın Arslanı Hz. Ali”’nin başkentine gelerek ve orada ticaretine devam etmiş olması akla daha uygun gelmektedir.

Kaldı ki, Ebu Zehra da kitaplarında, Zota ile Hz. Ali arasında bir dostluktan, ikramlaşmadan ve Kûfe’de Zota tarafından masrafları karşılanarak Nevruz şenlikleri yaptırıldığından ve sütlü bir tatlının da Hz. Ali’ye de ikram edildiğinden de bahsetmektedir[3].

Yine aynı kaynakta, Zota’nın uzunca bir süre çocuğunun olmadığı, çocuğunun olması için Hz. Ali’ye giderek kendisine dua etmesinin rica edildiği ve oğlu Sabit’in bu duadan sonra olduğu bilgisine de yer verilmektedir.

Yine M. Ebu Zehra anlatıyor:

Ebu Hanife’nin içinde doğup büyüdüğü aile, Kûfe’de ticaretle uğraşan ailelerden biridir. Ailesi, ipekli kumaş ticaretiyle meşgul olduğu içinonu da ticarete teşvik ediyordu. Kendisi de ailesi gibi, ticarete karşı büyük bir kabiliyete sahip olmakla beraber, ayrıca ilim ve aklî araştırmalara yönelen bir zeka ve kafaya sahipti.

            Dedesi ve babası, Hz. Ali’ye olan bağlılıkları sebebiyle dört yanı nuru ile aydınlatan yeni dinî İslamı anlamak için daima bir şevk duyardı.

            Ebu Hanife Kufe’de doğmuş, orada büyümüş ve yaşamıştır ki, bu şehir Irak’ın ikinci büyük şehri idi[4]..

 

Eğitimi ve Hocaları        

Ebu Hanife, küçük yaşta Kuran’ı ezberlemiş ve Arapçanın o zaman tasnif edilmekte olan sarf, nahiv, şiir ve edebiyatını öğrenmiştir. Gençlik yıllarında sahabeden Enes bin Malik’i, Abdullah bin Ebi Evfa’yı, Vasile bin Eska’yı, Sehl bin Saide’yi ve en son hicri 102’de Mekke’de vefat eden Ebu’t Tufeyl Amir bin Vasile’yi görmüş, bunlardan hadis dinlemiş olduğundan tabiinden sayılır.

Ebu Hanife, kelam, iman, itikad ve münazara bilgilerini Şabi’den öğrenmiştir. Daha sonra Hammad bin Ebi Süleyman’ın ders halkasına katılarak fıkıh öğrenimine başlamış, Hammad’ın derslerine on sekiz yıl devam etmiştir.

Ebu hanife sık sık Mekke ve Medine’de çoğu tabiinden olan alimlerle görüşür, onlardan hadis rivayeti dinler ve fıkıh müzakereleri yapardı. Ehl-i Beyt‘ten Zeyd bin Ali’den, Muhammed Bakır’dan ilim öğrendi.

            Tasavvuf bilgilerini Muhammed Bakır, ondan sonra da Silsile-i Aliyye‘den olan Cafer-i Sadık‘tan aldı. Sahabeden İbn-i Abbâs’ın ilmini Mekke fakihi Atâ bin Ebu Rebah’tan ve İkrime’den, Halife Ömer ve onun oğlu Abdullah’tan nakledilen ilimleri Abdullah bin Ömer’in azatlısı Nafi’den öğrendi. İbn-i Mesud ve Hz.Ali’den nakledilen ilimleri de buluşup görüştüğü tabiinden öğrendiği biliniyor.

 

İlme Bağlılığı Saygısı  ve Tarafsızlığı

         Ebu Hanife irade hürriyetin kabul eder ve buna son derece önem verir. İlimde aklın reddedilemeyecek önemi yanında ilahi emirlerin değerini bilir. Bunun için de kendi düşünce ve ilim anlayışında akıl- iman dengesini korur. Allah’ın yarattığı insanı aziz bilir. Hak ve adalete önem verirdi.

Talebesi Züfer‘den nakledilen şu rivayet de onun sabit fikirli olmadığını ortaya koyması ve istişareye verdiği önem bakımından dikkat çekicidir. Züfer şöyle der: “Ebu Hanife’nin derslerine devam ederdik, Ebu Yusuf ve Muhammed ibnu Hasan da bizimle birlikte okurlardı. Biz Ebu Hanife’nin görüşlerini yazardık. Bir gün Ebu Hanife,       Ebu Yusuf’a hitaben:

“-  Ey Yakub vay haline! Benden her işittiğini yazma. Ben bugün böyle düşünüyorum. Yarın onu bırakabilirim. Yarınki görüşümü ertesi gün terk edebilirim” dedi[5].”
Yine onun:

“- Bu bizim söyleyebildiğimiz en güzel sözdür. Kim bizim sözümüzden daha doğru bir söz getirirse, o hakikate bizimkinden daha yakındır” dediği; “Senin bu verdiğin fetvalar doğruluğunda hiç şüphe olmayan hakikatler midir?” diye sorulunca da: “Bilmiyorum belki de yanlışlığında hiç şüphe olmayan yanlıştır” şeklinde karşılık verdiği nakledilmektedir[6].
Bütün bunlar onun serbest fikirli ve uzak görüşlü bir şahsiyet olduğuna, verdiği hükümlerle de kimseyi ilzam etmediğine işaret etmektedir. Nitekim kendinin hocalarına, talebelerinin de kendine karşı zaman zaman muhalefet ederek aynı meselelerde farklı hükümler verdikleri nadir olmayan olaylardandır.

Sünnet ve Hadis Konusundaki Tutumu
İmamı Azam Ebu Hanife’nin hadis ve sünneti teşri kaynağı olarak kabul etme konusunda diğer imamlardan farkı yoktur. O şöyle der:

“- Resulullah (s.a.s.)’in üzerinde konuştuğu her şey, biz duyalım, duymayalım, başımız ve gözümüz üstündedir. Buna inandık ve bunun Resulullah (s.a.s.)’in söylediği gibi olduğuna şehadet ederiz[7].”
Kitap ve sünnette bulamadığı bir hususu son olarak sahabe kavillerinde araştırmakta, bunların dışındaki görüşleri bağlayıcı saymamaktadır.
Ebu Hanife, “Hadis’e muhalefet” ithamlarını bizzat kendisi reddetmiştir.     Rivayetlere göre bir meselede kendisine hadise muhalefet ettiği bildirilince, dayandığı hadisi zikrederek:

“- Allah, Resulüne muhalefet edene lanet etsin. Allah onunla bize ikram etti, bizi onunla kurtardı” demiştir[8].
Ebu Muti el-Belhi anlatıyor: “Bir gün Kufe camiinde Ebu Hanife’nin yanında oturuyordum. İçeriye Süfyanu’s-Sevri, Mukatil ibnu Hayyan, Hammad ibnu Seleme, Caferu’s-Sadık ve diğer alimler girdi. Ebu Hanife’yle konuşarak:

- Bize ulaştığına göre, sen dinde çok kıyas yapıyormuşsun. Bu yüzden senin için endişeliyiz. Çünkü ilk kıyas yapan iblistir” dediler.

Ebu Hanife onlarla Cuma sabahından öğle vaktine kadar münazara ederek görüşünü arz etti ve şöyle dedi:

- Ben önce Allah’ın kitabıyla, sonra Resulünün sünnetiyle amel ederim. Daha sonra sahabenin üzerinde ittifak ettiği hükümleri, ihtilaf ettiği hükümlere takdim ederim. Ancak bundan sonra kıyas yaparım.”

Bunun üzerine hepsi kalkarak Ebu Hanife’ye:

Sen alimlerin efendisin” dediler[9].”
Ebu Hanife’nin hadis ve sünnete bağlılığını bunların dışında da birçok rivayet teyit etmektedir.

 

Sahabe Sözü ve Uygulaması Konusundaki Tutumu
İmamı Azam Ebu Hanife, Kur’an ve sünnetten sonra sahabe kavlini bağlayıcı görüyor, fakat kendine bunlar arasında tercih yapma hakkı tanıyordu. Ebu Hanife bu tercihi bazen şahıslar arasında, bazen de rivayetler arasında yapıyordu. Ebu Mutı’ el-Belhi ile Ebu Hanife arasında geçtiği rivayet edilen şu konuşma bu konuda dikkat çekicidir.

Ebu Mutı’ ona: “- Şayet senin görüşün Ebu Bekir’in görüşüne zıt düşerse ne yaparsın?” diye sordu.

O da:

- Bu takdirde onun görüşünü alıp, kendi görüşümden vazgeçerim. Yine Ömer’in, Osman’ın, Ali’nin görüşleri karşısında böyle yaparım. Ebu Hureyre, Enes ibnu Malik, Semure ibnu Cundeb hariç Hz. Peygamber’in bütün sahabilerinin görüşlerini kendi görüşlerime tercih ederim[10].”
Ebu Hanife’nin Ebu Hureyre’yle birlikte bazı sahabileri müstesna tutmuş olması, onlardan rivayet almadığı şeklinde anlaşılmamalıdır. Çünkü Ebu Hanife’nin Ebu Hureyre’den nakledilen hadislerle kıyası terk ettiği meşhurdur. Zaten kendi de bu sahabilerden nakledilen rivayetleri değil, onların kendi kişisel görüşlerini müstesna tutmaktadır.

 

Ebu Hanife’nin Ehlibeyt’e Mensup Olanlarla ilişkileri
Ebu Hanife, 6. İmam olaraktanınan Cafer-i Sadık’la yakın ilişkileri yanında, O’nun Babası İmam Bakır’la da sohbetlerinin olduğunu, “Müslümanların Ulusu Cafer-i Sadık ve İslam Kardeşliği”başlıklıyazımızda nakletmiştik.

Ebu Hanife, ömrünün 52 yılını Emeviler, kalan 18 yılını da Abbasiler devrinde geçirdi. Emevilerin güçlü devirlriyle gerileme ve yıkılış dönemlerine tanıklık ettikten sonra Abbasi Devletinin ilk yılarını da yaşadı.

O, ne ayaklanmalara, ne de ihtilalcilere katılmıştır. Fakat öyle anlaşılıyor ki, İmam-ıAzam’ın gönlü Emevilere karşı ayaklanan Hz. Ali evlatlarından yanaydı. İmam Bakır ve İmam Cafer Sadık’la yakınlıkları ve görüş benzerlikleri de bundandı.

Rivayetler arasında, Zeyd bin Ali Zeynelâbidin’in , Kûfe’de Hişam bin Abdülmelik’e karşı isyan bayrağı açtığında Ebu Hanife şöyle demiş:

“- Zeyd’in bu çıkışı, Rasulullah’ın Bedir günündeki çıkışına benziyor”.

Bu sözünden sonra, “madem öyle savaşa niçin katılmadın?” sorusuna şu cevabı veriyor:

- Beni ondan alıkoyan halkın yanımdaki emanetleridir. Bu emanetleri İbni

Ebi Leyla’ya bırakmak istedim, kabul etmedi. Savaşta ölür ve bunca emanetin altında kalırım diye korktum”.

İmam Zeyd’e ciddi sayılacak miktarda maddi destek verdiği ve şahsen katılamadığı için affını isteyen mektup yazdığı da kaynaklarda mevcuttur.

 

Emevilere de Abbasilere Karşı da Direndi

Emeviler de Abbasiler de Ebu Hanife’ye resmi görev teklifinde bulundular. Her iki dönemde de görev almayı, ilmi ve şahsiyeti gereği kabul etmedi. Her iki idarenin de kendisine baskı yaparak Ehlibeyt mensup olanlar aleyhine yapılacak işlerin vebalini kendisine yüklemek için görev teklif etmiş olduklarını düşünerek reddetmiştir.

Ebu Hanife’nin, Abbasi Sultanı,  Ebu Cafer el-Mansur‘un kadılık teklifini kabul etmeyince kırbaçlandığı ve hapse atıldığı kaynaklarda zikredilmektedir.

Abbasi Sultanı’nın teklifini niçin kabul etmediğini soranlara söylediği ise son derece önemlidir:

“- “Eğer benden Vasıt mescidinin kapılarını saymamı isteseydi, onu bile kabul etmezdim. O halde nasıl olur da bir adamı idam etmek için hüküm vermemi ister ve bu hükümle onun boynunu vurmasına vesile olurum. Ben böyle bir hükmü ihtiva eden kararın altını nasıl mühürlerim! Vallahi ben böyle bir işe ölünceye kadar giremem[11]“.

Vefatı
Ebu Hanife’nin ölüm tarihi belli olmakla beraber nasıl öldüğü veya öldürüldüğü hususunda bir ittifak yoktur. Ölüm tarihinin H. 150 yılıdır.
Fakat onun hapisteyken mi, yoksa hapisten çıktıktan sonra mı öldüğü ihtilaflıdır. Bazı kaynaklarda hapisteyken gördüğü, aşırı işkenceler sonucu güçsüz düştüğü ve vefat ettiği kayıtlıdır.

Ebu Hanife’nin hapisten çıktıktan sonra, zehirlenerek öldürüldüğü hususunda da rivayetler vardır. Hatib el-Bağdadi:

         “- Sahih olan onun hapisteyken öldüğüdür” diyor. Bağdadi’den bir buçuk asır önce yaşamış, Ebu’l-Arab Muhammed ibnu Ahmed ibni Temim et-Temimi (Ö. 333), Kitabu’l-Mihen adlı eserinde, Ebu Hanife’nin zehirlenmesiyle ilgili şu bilgiyi verir:        “Bana bildirildiğine göre, Ebu Hanife, Ebu Cafer el-Mansur’un talebi üzerine yanına gitti, içeri girdi. Mansur onun için zehirli bir süt hazırlatmıştı. Ebu Hanife yanına oturunca Mansur sütü getirterek içmesini istedi. Ebu Hanife yaşlılığından

dolayı sütün midesine dokunacağını söyleyerek içmek istemedi. Mansur içmesi için

ısrar etti. Ebu Hanife sütü içti, sonra izin almadan Mansur’un yanından kalktı.

Mansur nereye gittiğini sorunca, Ebu Hanife: “Senin gönderdiğin yere” cevabını verdi ve oradan ayrıldı.

         Kısa bir zaman sonra o süt yüzünden zehirlenerek öldü“, diyenler de vardır.

Talebeleri

İlm-i Kelâm mütehassısları yetiştirdi. Başta gelen talebeleri; Ebu Yusuf ismiyle meşhur Yakub bin İbrahim, Muhammed Şeybani (her ikisi İmâmeyn, yani iki imam olarak da anılır), Züfer bin Hüzeyl, Hasan bin Ziyad, oğlu Hammad, Davud-i Tai, Esad bin Amr, Afiyat bin Yezid el-Advi, Kasım bin Ma’an, Ali bin Müshir, Hibban bin Ali gibi âlimlerdir.

Ebu Hanife’nin derslerinde çözülen fiilî ve nazarî fıkhî meselelerin sayısının altıyüzbini aştığı rivayet edilir. İmam-ı Matüridi, ondan gelen kelam bilgilerini kitaplaştırmıştır.

Yetiştirdiği talebelerin sayısı dört bine ulaşmış olup bunlardan yedi yüz otuzu ilimde iyice yükselmiş, içlerinden kırk kadarı ictihad derecesine çıkmıştır.

Eserleri
İmamı Azam Ebu Hanife’nin, günümüze kadar ulaşabilmiş eserleri pek fazla değildir. Bunların bir kısmının da ona ait olup olmadığı ihtilaflıdır. Bununla beraber talebeleri Ebu Yusuf ve bilhassa İmam Muhammed‘intelif ettiği eserler, fıkhını ve çeşitli konulardaki görüşlerini zamanımıza kadar ulaştırmıştır.

Ebu Hanife’nin yaşadığı devirde yazdırma usulü yaygın olduğu için hocalar genellikle kendileri yazmaz, talebelerine yazdırırlardı. Bu yüzden kendine isnad edilen eserlerin sayısı fazla değildir. Bu eserlerin başlıcalarını şöyle sıralayabiliriz.
1. el-Fıkhu’l-Ekber
2. el-Fıkhu’l-Ebsat
3. Osman el-Betti’ye Risale
4. Osman el-Betti’ye diğer bir risale
5. el-Vasıyye
6. el-Vasıyye (oğlu Hammad’a)
7. el-Vasıyye (talebesi Yusuf ibnu Halid es-Semiti’ye)
8. el-Vasıyye (talebesi kadı Ebu Yusuf‘a)
9. Müsnedu Ebi Hanife (Ebu Yusuf’un rivayetiyle)

            Önemli Not: Karahanlı, Selçuklu, Osmanlı coğrafyası ile Ortaasya ve Kafkaslarda yaşayan Sünni Türklerin tamamı ile ülkemizdeki Alevi, Bektaşi, Çingene ve Abdal adıyla anılanlar da fıkıh uygulamalarında Hanefi Mezhebine mensuptur.



[1] O. Keskioğlu, Ebu Hanife,23-24, 227 ve devamı, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları Nu:97; 2. Baskı 1997,Ankara

[2] Ahmet Karadut, İmam-ı Azam Hayatı ve Fıkh-ı Ekber Şerhi, 1998/ Ankara

 

[3]. Ebu Zehra, İslamda Fıkhi Mehepler Tarihi, (terc. Abdülkadir Şener),207-208, 1978/istanbul

[4]  Adıgeçen eser, 208

[5] İbnu Muin, Tarih, II,  607; Bağdadi, Tarih, XIII, 402

[6] Bağdadi, Tarih, XIII: 352

[7] Ebu Hanife, el-Alim 27

[8] İbnu Abdi’l-Berr, el-İntika, 144

[9] Şa’rani, Mizan, C. 1, sh. 53

[10] Şa’rani, Mizan, C. 1, sh. 53

[11] M.Ebu Zehra, İslamda Fıkhi Mezhepler Tarihi, 231


Bu haberler ilginizi çekebilir!
Yukarı Geri Ana Sayfa
the teen targets aren't any more interesting than the usual gang A monochromatic color scheme will elongate you. Diluted earnings per ordinary share were RMB0.21 in the third quarter of 2013, equivalent to RMB0.83 per ADS, compared to diluted EPS of RMB0.83 or RMB3.34 per ADS in the third quarter of 2012. Marketing managers earn a median annual salary of $92,520 annually as of May 2009, according to the Bureau of Labor Statistics. Available in an array of colors, these shoes are one of this season's best shoes that are having a good craze among many women.. Stylish Curves Known as the blogger behind Stylish Curves, Alissa has expanded her reach in the Youtube world. Dragon Ball Origins 2 (DS)Dragonball. The decline in popularity of fashionillustrations became evident when Women's Wear Daily fired themembers of its studio in 1992. Colours were bright and bold: Purples, blacks, fuchsia pinks, emerald greens and winter whites. I'm just saying that, by and large, zombie fiction refuses to acknowledge these small points that, when you think about them, are kind of a big deal for the fantasy to play out.. Keep sex talks appropriate to all viewing, no vulgarity. Here a good pic showing length dfference. Xxxholic stands out as its own show even while playing in the realm of the familiar.. Case in point: I had a panel to do at 5 pm that was changed to 1:30, but there was nothing on the programming sheet that noted this change. Detectives dressed like gigolos even when they weren't undercover and apprehended criminals accompanied by pulsing Jan Hammer beats. ? Professional leather clean Measurement taken from a size 6 Apparel > DressesVia Spiga Women's Luxurious Leather Moto Jacket, Black, X LargeWashed leather punched with pointed studs gives this biker jacket an authentic worn in look with an edge. Most fashion designers begin by designing their own clothes and accessories and then either selling them or adding them to their portfolio. Check out the baby section of a local department store. An interior pocket can carry an ice pack, snacks, or your multivitamins and the zip top ensures nothing will fall out. I was surprised they let Chill actually die. It planted stories among town residents of an Asuang living on the hill where the Huks were based. I also heard that I thought I was better than others, that I was a hard ass, black and white, aloof, a guy that could get things done. So people who love the environment will use it for sure.. Young boys dressed in tunics with long stockings or bloomer pants made out of stiffly starched fabric. However, Allen, who was Keaton's boyfriend at the time, stepped in, saying, "Leave her. The first of these is expected to launch for Fall 2002.replica shoes
replica watches
coach outlet
outlet chart
christian louboutin outlet
louis vuitton outlet
woolrich
replica bags
replica clothing
replica clothing
replica watches
replica watches
replica watches
replica watches
replica watches
louboutin pas cher
chritian louboutin outlet
woolrich outlet
wholesale dresses
outlet chart
louis vuitton outlet
coach outlet
red bottom shoes
woolrich
Dresslink
laser pointer
Thrifty NW Mom
Abercrombie And Fitch
Abercrombie And Fitch
woolrich jassen
borse replica
Orologi Replica
Authentic Louis Vuitton Outlet
Chanel Espadrilles
Louis Vuitton Outlet Online
Omega watches
wandtattoo
burberry schal
Louis Vuitton Outlet
Louis Vuitton Oslo
Louis Vuitton Pung
socialweb forum
sac longchamps
sac longchamp
Echarpe Burberry
woolrich outlet
burberry scarf
burberry scarf
Christian Louboutin Sale
Christian Louboutin Norge
Louboutin Paris
Christian Louboutin Online Shop
christian louboutin sale
Christian Louboutin Australia
power inverter
Ferngesteuerter Hubschrauber
syma x5c
Isabel Marant Sale
louis vuitton speedy
valentino shoes
Isabel Marant Shoes
Chanel Espadrilles
Isabel Marant Sneaker
woolrich outlet
clutch bags
burberry sale
pandora ringe
chanel espadrilles
Kalamazoo State Theatre
Murnauer Kaffeerösterei
louis vuitton taschen
Net on TV
ISAD e.V.
isabel marant boots
pandora charms australia
pandora charms
chanel uk
louis vuitton neverful
woolrich arctic parka
woolrich jassen
woolrich arctic parka
burberry schal
valentino studded heels
Mixed Company Theatre
North Face Denali
Parajumpers Jacka
Pandora Charms UK
woolrich sale
Isabel marant sneaker wedges
woolrich jacken
chanel espadrilles flats
hollister uk
woolrich jassen
abercrombie and fitch paris
woolrich parka
canada goose jackets
abercrombie and fitch uk
canada goose jacke
woolrich outlet
woolrich outlet
hollister uk
hollister paris
pandora armband
Thomas sabo armband
woolrich outlet
valentino shoes
Isabel Marant Sneakers
isabel marant sneakers
nobis jackets
valentino shoes