Ayakkabı Bot ve çizme Günlük ayakkabı Bot ayakkabı modelleri Çizme ayakkabı Terlik ayakkabı Sandalet Babet Spor ayakkabı Topuklu ayakkabı İç giyim Mayo Çorap Fantezi giyim İç çamaşır takımları Sütyen Gecelik Pijama takımı Gece elbisesi Plaj giyim Giyim Büyük beden Tesettür Etek Trenckot tarz eşofman takımları bayan Mont Gömlek Pantolon T-shirt Sweatshirt Kırmızı elbiseler Ceket Çanta Çanta aksesuarlar Bebek bakım çantası Spor çanta Okul çantası Laptop çantası Portföy çanta Bel çantası Postacı çantası El çantası Sırt çanta Bebek bakım çantası Omuz çantası

ÜlkücüMilliyetçiTürkçüTürkeşÜlkü OcaklarıdövizakpchpmhpAhmet b.karabacakhasan külünk
DOLAR
18,5039
EURO
18,1433
ALTIN
988,22
BIST
3.179,99
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Hafif Yağmurlu
25°C
İstanbul
25°C
Hafif Yağmurlu
Pazar Açık
23°C
Pazartesi Az Bulutlu
21°C
Salı Az Bulutlu
19°C
Çarşamba Az Bulutlu
19°C

ESVAK MEFKÛRE MEKTEBİ KUTADGU BİLİG OKUMALARI DEVAM EDİYOR

ESVAK MEFKÛRE MEKTEBİ KUTADGU BİLİG OKUMALARI DEVAM EDİYOR
09.01.2020
0
A+
A-

ESVAK MEFKÛRE MEKTEBİ KUTADGU BİLİG OKUMALARI DEVAM EDİYOR

Efendi BARUTÇU


Hacı Bayramı Veli Üniversitesi İktisat bölümü öğrencisi Kader Yıldız’ın çok verimli sunumundan sonra okuma grubu olarak aşağıdaki değerlendirme yapıldı:

Kutadgu Bilig, devlet bilgisinin doğası ve niteliği üzerinden Orhun Abideleri sonrasında açık seçik malumatı bulduğumuz kaynaklarımızın başında gelir. Devlet değerle eş görülerek gücü merkezileştiren yapının yerine kanun, iyilik ve doğruluk merkezli bir insan, toplum ve devlet tasavvuru son derece somut kriterler ile bu eserde ortaya konur.

Bu cihana hâkim olmak için, bin türlü fazilet gerek; yaban eşeğini alt etmek için, Arslan olmak gerek.
285-Dünyaya hâkim olana binlerce fazilet lazımdır; o bunlar ile eli-günü idare eder ve sisleri dağıtır.
286-O bunlar ile kılıç çalar ve düşmanın boynunu keser; memleketi ve halkını kanun yolu ile nizam altında bulundurur (s.31).

Kutadgu Bilig Orhun Abideleri ile benzer muhtevasıyla geçmişi geleceğe bağlayan önemli halkalardan birisi olma özelliği gösterir. Devletimizin ve milli aklımızın kökleri ve köklülüğü de bu sayede tespit edilerek milliyetçiliğimizin hamasi esaslardan öte gerçek ve temelleri olan esaslara müstenid olduğunu öğrenerek milli kimliğimize güvenle ait oluruz.

Söz sayesinde kara yerdeki mavi göğe yükselir ve baş-köseye geçenlerden olur (s.83).

O günden itibaren, gündüzleri oturmadan ve geceleri uyumadan, ona hizmette kusur etmedi (s.79).

İnsaniyet ve insanlık kavramı bu eserin cihan hakimiyetimizin insani esaslarını gösterir şekilde ortaya konur. Türk devleti milli olmakla beraber insanlık çapında iddia ve meseleleri olan bir devlettir. Bencil bir etnisite güzellemesinden öte milli karakterindeki insani esasları teklif ile insanlığa huzur ve refah vaad eder. Bu bakışta insanlık, düzen, sükûnet ve zarafet vardır.

Halkın işini insaniyet ile tanzim ederse, o iyi insan ne kadar mes’ud bir bey olur (s.43)

Sükûnet ve zarafet aklın vasfıdır; akılsız insanlar hayvan sürüsüne benzer (s.53)

Devletin adaletle kurulduğu ve yaşadığı, iktidarın Ay Toldu karakteriyle simgeleştirildiği üzere gelip geçen güvenilmez bir doğası olduğu esas olanın ise iyilik insanlığa fayda sağlamak olduğu açıkça gösterilir. Kut bilgisini anlatan bu eser “Kut”un nelere müsteniden geldiği yerde sabit olacağı açıkça gösterilir.

Halk içinde kim nüfuz sahibi olursa, onun dili ve sözü tatlı olmalı, kendisi tevazu göstermelidir.
Sana beylik ve büyüklük erişirse, bu devlet içinde sac ve sakalının ağarması için, kendini küçük

tut ve mütevazi ol (s. 50).

Hangi şey yana yatarsa, eğri olur; her eğrilikte bir kötülüğün tohumu vardır (s.69).

İster oğlum, ister yakınım veya hısımım olsun; ister yolcu, geçici, ister misafir olsun;
818 Kanun karşısında benim için bunların hepsi birdir; hüküm verirken, hiç biri beni farklı bulmaz.
819 Bu beyliğin temeli doğruluktur; beyler doğru olursa, dünya huzura kavuşur (s.70).

Kutadgu Bilig’de hükümdarın özellikleri yanında Kün Toğdu ile gösterilen güneşle sembolleşen devletin neler ile mukim olacağı da gösterilir.

Benim beğenmediğim şeylerden biri — yalandır; ondan sonra zulüm edenler gelir.
849 Sonra da haris tabiatlı ve olgun olmayan insanlar ile aceleci huylu ve gözü doymaz olanlar.
850 Her işte hiddet gösterenler, içkiye düşkünler veya çalıp-çırpanlar.
851 Bu gibi insanlar bana yaramaz; işte sana bunları açıkça döküp-saydım (s.72).
Kutadgu Bilig bir insan tasavvuru ortaya koyar. İyi ve doğru kavramları müşahhas kriterler ile ortaya konularak insan ve devletin dayanacağı ana güzergâh böylece belirlenir. Bu özellikler ve ilkeler dün olduğu gibi yarın da insanlığın her zaman içinde olmayı arzu edeceği bir düzenin esaslarını taşır.

İyi nedir? İyinin vasfı faydalı olmaktır; onun halka çok faydaları dokunur. O bütün halka hep

iyilik eder, fakat yaptığını insanın başına kakmaz.

858 Kendi istifadesini düşünmez, başkasına fayda temin eder ve buna mukabil, bir karşılık beklemez (s.73).

Doğruluk nedir? Bak, kimin düşündüğü ile söylediği bir olursa, işte doğru insan odur — dedi—
863 Onun içi dışı gibi, dışı da içi gibidir; doğru ve dürüst insan böyle olur.
864 İnsan gönlünü çıkarıp, avucuna koyarak, başkaları önünde, mahcup olmadan, dolaşabilmelidir.
865 Saadette yükselmek için, insana doğruluk lazımdır; insanlık doğruluğun adıdır, inan.
866 İnsan nadir değil, insanlık nadirdir; insan az değil, doğruluk azdır. İnsan nadir değil, insanlık nadirdir; akıl doğru ve dürüst insanları övmüştür (s.73)

960 Bilgilinin sözünü dinle, itiraz etme; sana sorulmadan da söz söyleme.
961 Birini kim, lüzum görerek, ister ve çağırırsa, söze de ilk önce o başlar.
962 Kendisine bir şey sorulmadan, söze başlayana biri hayvan“ derse, doğru söylemiş olur,
963 Yine bil ki, kendisine bir şey sorulmadan, beylerin huzurunda konuşan adam da deli ve ahmaktır (s.80).

Türk Devleti görüleceği üzere kanun ve könilik (adalet) üzerine kurulmuştur. Devlet adamı ve insanlık ilkeleri ise evrensel bir boyuttadır. Bu eser milli bir zeminde evrensel düşünen Türk aklının cihan hâkimiyeti iddiasında bulunmasının nasıl bir hayalcilik olmadığını ve gerçeklere dayandığını göstermesi bakımdan çok önemlidir. Buradaki ilkeler tarihi şartlardan bağımsız olması hasebiyle geleceğimiz için okunup değerlendirilmesi gereken bir muhtevayı göstermektir.

Escort Kayseri Escort Ardahan Escort Balıkesir Escort Nevşehir Escort Muş Escort Tunceli Escort Niğde Escort Şırnak Escort Giresun Escort Çanakkale Escort Manisa Escort Afyonkarahisar Escort Tekirdağ Escort Kars Escort Ankara Escort Polatlı Escort Mamak Escort Çankaya Escort Haymana Escort Sincan Escort Keçiören Escort Pursaklar Escort Etimesgut Escort Aydın Escort Kırklareli Escort Trabzon Escort Ordu Escort Konya Escort Siirt Escort Kahramanmaraş Escort Artvin Escort Kilis Escort Yalova Escort Batman Escort Van Escort Eskişehir Escort Antalya Escort Muratpaşa Escort Kemer Escort Kaş Escort Alanya Escort Konyaaltı Escort Manavgat Escort Kumluca Escort Tokat Escort Bayburt Escort İstanbul Escort Sancaktepe Escort Bağcılar Escort Kayaşehir Escort Mecidiyeköy Escort Fulya Escort Beşiktaş Escort Zeytinburnu Escort Kartal Escort Tuzla Escort Küçükçekmece Escort Üsküdar Escort Merter Escort Güngören Escort Sarıyer Escort Bayrampaşa Escort Çatalca Escort Esenler Escort Bakırköy Escort Kadıköy Escort Maltepe Escort Şerifali Escort Çekmeköy Escort Kağıthane Escort Beylikdüzü Escort Başakşehir Escort Kurtköy Escort Beykoz Escort Ataşehir Escort Sultanbeyli Escort Esenyurt Escort Fatih Escort Eyüpsultan Escort Avcılar Escort Büyükçekmece Escort Beyoğlu Escort Nişantaşı Escort Pendik Escort Bahçelievler Escort Ümraniye Escort Şişli Escort Kocaeli Escort İzmit Escort Gebze Escort Karaman Escort Ağrı Escort Rize Escort Adana Escort Seyhan Escort Çukurova Escort Amasya Escort Erzincan Escort Kastamonu Escort Malatya Escort Yozgat Escort Mersin Escort Anamur Escort Yenişehir Escort Akdeniz Escort Erdemli Escort Mezitli Escort Silifke Escort Edirne Escort Çorum Escort Gaziantep Escort Şehitkamil Escort Şahinbey Escort Nizip Escort Isparta Escort Karabük Escort Düzce Escort Gümüşhane Escort Kırıkkale Escort Bartın Escort Burdur Escort Uşak Escort Adıyaman Escort Muğla Escort Dalaman Escort Marmaris Escort Milas Escort Datça Escort Fethiye Escort Bodrum Escort Samsun Escort İlkadım Escort Atakum Escort Aksaray Escort Bilecik Escort Şanlıurfa Escort Zonguldak Escort Osmaniye Escort Sakarya Escort Bingöl Escort Kütahya Escort Elazığ Escort Bursa Escort İzmir Escort Konak Escort Çeşme Escort Gaziemir Escort Buca Escort Bayraklı Escort Karşıyaka Escort Urla Escort Balçova Escort Bornova Escort Bergama Escort Çiğli Escort Bolu Escort Bitlis Escort Diyarbakır Escort Sivas Escort Iğdır Escort Denizli Escort Sinop Escort Erzurum Escort Kırşehir Escort Çankırı Escort Mardin Escort Hatay Escort Hakkari
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.