buca escort

Ayakkabı Bot ve çizme Günlük ayakkabı Bot ayakkabı modelleri Çizme ayakkabı Terlik ayakkabı Sandalet Babet Spor ayakkabı Topuklu ayakkabı İç giyim Mayo Çorap Fantezi giyim İç çamaşır takımları Sütyen Gecelik Pijama takımı Gece elbisesi Plaj giyim Giyim Büyük beden Tesettür Etek Trenckot tarz eşofman takımları bayan Mont Gömlek Pantolon T-shirt Sweatshirt Kırmızı elbiseler Ceket Çanta Çanta aksesuarlar Bebek bakım çantası Spor çanta Okul çantası Laptop çantası Portföy çanta Bel çantası Postacı çantası El çantası Sırt çanta Bebek bakım çantası Omuz çantası

beylikdüzü escort
ilbet
ÜlkücüMilliyetçiTürkçüTürkeşÜlkü OcaklarıdövizakpchpmhpAhmet b.karabacakhasan külünk
DOLAR
18,8197
EURO
20,3115
ALTIN
1.128,47
BIST
4.997,63
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Yağmurlu
5°C
İstanbul
5°C
Yağmurlu
Pazar Hafif Yağmurlu
5°C
Pazartesi Kar Yağışlı
3°C
Salı Yağmurlu
3°C
Çarşamba Çok Bulutlu
5°C
Antalya Kumluca Konyaaltı Manavgat Muratpaşa Kaş Alanya Kemer aksu Döşemealtı kepez demre elmalı finike gazipaşa korkuteli serik

Türkçülük ve Turancılık 

Türkçülük ve Turancılık 
04.12.2022
0
A+
A-

Türkçülük ve Turancılık

Kenan Eroğlu

Son günlerde Türkçülük ve Turancılık üzerine pek çok fikir ileri sürülmektedir. İleri sürülen bu fikir ve düşüncelerin bazen de aslı esası olmayan fikirler gibi olduğu görülüyor. 

Bu yüzden Türk Milliyetçiliği-Türkçülük fikrini sosyolojik bir sisteme oturtan Büyük Düşünürümüz Ziya Gökalp ve yine Türk Milliyetçiliği fikriyatını bir siyasi yapıya oturtan ve o siyasi yapının temelini teşkil eden Başbuğ Alparslan Türkeş’in bu konudaki görüşlerine bakalım. 

 Türkçülük Turancılık konusunu 1923 yılında kaleme aldığı “Türkçülüğün Esasları” kitabında Ziya Gökalp ne diyor: 

“Türkçülükle Turancılığın farklarını anlamak için, Türk ve Turan zümrelerinin hudutlarını tayin etmek lâzımdır.  

Türk, bir milletin adıdır. Millet, kendisine mahsus bir harsa mâlik olan bir zümre demektir. O halde Türkün yalnız bir lisanı, bir tek harsı olabilir. 

Hâlbuki Türkün bazı şubeleri Anadolu Türklerinden ayrı bir lisan, ayrı bir hars yapmaya çalışıyorlar. Meselâ, Şimal Türk­lerinden bir kısım gençler bir Tatar lisanı, Tatar harsı vücuda getirmekle meşguldürler. 

Kırgızların ve Özbeklerin nasıl bir yol takip edeceklerini bilmiyoruz. Bunlar da birer ayrı lisan ve edebiyat, birer ayrı hars vücuda getirmeye çalışırlarsa, 

Bugün, harsça birleşmesi kolay olan Türkler, bilhassa Oğuz Türkleri, yani Türkmenlerdir. Türkiye Türkleri gibi, Azerbaycan, İran ve Harzem ülkelerinin Türkmenleri de Oğuz uyruğuna men­supturlar.  

Bundan dolayı, Türkçülükteki yakın mefkûremiz “Oğuz ittihadı” yahut “Türkmen ittihadı” olmalıdır. Bu ittihat’tan maksat nedir? Siyasi bir ittihat mı? Şimdilik, hayır! İstikbâl hakkında bugünden bir hüküm veremeyiz. Fakat, bu günkü mefkûremiz, Oğuzların yalnız harsça birleşmesidir 

Oğuz Türkleri, bugün dört ülkede yayılmış olmakla beraber, hepsi birbirine yakın akrabadırlar.  

Dört ülkedeki Türkmen ille­rinin adlarını karşılaştırırsak, görürüz ki birinde bulunan bir “il”in yahut “boy”un diğerlerinde de şubeleri var.

Meselâ Fuzulî, bütün Oğuz şubeleri için­de okunan bir Oğuz şairidir. Korkut Ata kitabı, Oğuzların resmî Oğuznâmesi olduğu gibi, Şah İsmail, Âşık Kerem, Köroğlu ki­tapları gibi halk eserleri de bütün Oğuzistan’a yayılmıştır. 

Türkçülüğün uzak mefkûresi ise “Turan”dır.  

Turan, bazılarının zannettiği gibi, Türklerden başka, Moğolları, Tunguzları, Finuva­lıları, Macarları da ihtiva eden bir “Kavimler halitası” değildir. 

Türkçe konuşan Ya­kut, Kırgız, Özbek, Kıpçak, “Tatar”, Oğuz gibi Türk şubelerinin lisanca ve an’anece kavmî bir vahdete mâlik bulunduğudur. Turan kelimesi, Turlar yani Türkler demek olduğu için, münhasıran Türkleri ihtiva eden camiavî bir isimdir 

Yakın mefkûreler için bu cihet aranırsa da uzak mefkûreler için aranmaz. Çünkü uzak mefkûre, ruhlardaki vecdi namütenahi bir dereceye yükselt­mek için, istihdaf edilen çok cazibeli bir hayaldir.

Mefkûre, istik­bâlin hâlikıdır. Dün Türkler için hayali bir mefkûre hâlinde bu­lunan “millî devlet”, bugün Türkiye’de bir gerçek halini almıştır. 

O halde, Türkçülüğü mefkûresinin büyüklüğü noktasından üç dereceye ayırabiliriz: 

1) Türkiyecilik, 

2) Oğuzculuk yahut Türkmencilik, 

3) Turancılık. 

Bugün şe’niyet sahasında yalnız Türkiyecilik vardır.  

Fakat ruhların büyük bir iştiyakla aradığı “Kızıl Elma”, şe’niyet (gerçeklik) sahasında değil, hayal sahasındadır. Türk köylüsü Kızıl Elmayı tahayyül ederken, gözünün önüne eski Türk ilhanlıkları gelir.  

Filhakika, Turan mefkûresi mazide bir hayâl değil bir şe’niyetti. Milâttan 210 sene evvel, Kun hükümdarı “Mete”, Kunlar (Hunlar) namı altında bütün Türkleri birleştirdiği zaman, “Turan” mefkûresi bir şe’niyet haline girmişti. Hunlardan sonra Avarlar, Avarlardan son­ra Gök Türkler, Gök Türklerden sonra Oğuzlar, bunlardan sonra Kırgız Kazaklar, daha sonra Kür Han, Cengiz Han ve sonuncu olmak üzere Timurlenk Turan mefkûresini şeniyet haline getir­mediler mi?” 

Ziya Gökalp’ın yazdığı ve söylediklerini 1920’li yıllar düşünülerek ele alınması gerekir. 

*** 

Yiye Türkçülük ve Turancılık konusunda Başbuğ Alparslan Türkeş’i görüşlerini aktaralım: 

Alparslan Türkeş bu konuda şu görüşleri ifade etmektedir: 

“Milletlerarası mücadelede hâkim fikir milliyetçiliktir. Her millet kendi toplumunu güçlü kılmak, mutlu etmek için çalışır. 

Milletimizi yaşatmak için kuvvetli olmak zorundayız. Kuvvetli olmayanın hakkını gasp ediyorlar. 

Kuvveti kullanırken hakka dayanmak mecburiyetindeyiz. 

Hakka dayanmayan kuvvet zulüm olur. 

Kuvvete dayanmayan hak acz olur. 

Hakkın emrindeki kuvvet: TÜRKLER 

Kuvvetli olmak için: Şuurlu, bilgili,  ahlaklı, milli şuur sahibi olmak gerek. Önce inanç, iman şart. 

TEMEL; İslamiyet-Türklük sevgisi. 

GÖREV: Milleti uyandırmak, teşkilatlandırmak. 

Yeryüzündeki Türklerin 1/3 ü Türkiye’de. Dünyada 123-150 milyon Türk var. (1980 itibariyle) 1900 Yıllarında 3-4 bağımsız Türk devleti vardı. 

Birinci Cihan savaşına girerken tarihinde en çok orduyu Osmanlı çıkarmıştır. 4.5 milyon asker. 9 cephede savaştı. 

     Bunlar: Galiçya, Romanya, Makedonya, Çanakkale, Kafkasya, İran, Afganistan, Mısır ve Irak cepheleridir. 

     Bu cephelerde 4,5 yıl savaşılmıştır. 

Babür Şah, Selçuklunun kuruluşu, Horasan Erenlerinin rolü, Gazneliler iyi incelenmeli.”” 

Osmanlı devletinin son zamanlarında dağılmanın önüne geçmek için fikirler geliştirildi. 

Osmanlıcılık 

–Ümmetçilik 

–Turan Birliği: 

Üçüncü fikir, Turan Birliği hareketidir. 

Bu Türk birliğinden ayrıdır. 

Temelinde Altay-Ural bölgelerinden gelen tüm kavimlerin bir araya getirilmesini amaçlamıştır. 

Bu fikir daha çok Macaristan’da Macar tarihçilerce geliştirildi. Tarihçi Vambery bu fikri ortaya attı. 

Turan Birliğini o dönemde gerçekleştirmek mümkün değildi 

Türk Birliği: 

Ana fikir: Bütün Türk’ler bir bayrak altında bir devlet çatısı altında birleştirilmelidir. 

Hepsini birleştirmek mümkün değil. Önce Oğuz soyundan gelenleri birleştirmeli. 

Oğuz birliği kurulsun. 

Pan Türkmenizm. 

Bunun gerçekleşmesi biraz zordur. Bu bakımdan bazı mütefekkirler Oğuz soyunun birleştirilmesini ön plana almışlardır. 

Biz; Bütün bu gelişmeleri değerlendirerek ona göre dünyanın neresinde bir Türk varsa onunla ilgilenmeyi, esas kabul ettik. 

Ama Bu ilginin bazı şartları var. 

Bunların başında Bağımsız Müslüman Türkiye’yi hiçbir tehlikeye atılamaz. Zarara uğratılamaz.  

Türkiye’yi tehlikeye sokacak tehlikeleri göze alamayız. Türkiye tehlikeye atılamaz. Zarara uğratılamaz.  

Türkiye’nin tehlikesi pahasına dış Türklerle ilgilenmek yok. Türkiye’yi tehlikeye sokarak dış Türklerle ilgilenmek dimyata giderken evdeki bulgurdan olmaya benzer. 

Bu şartlarla birlikte dış Türklerle ilgilenmek olmalıdır. 

Türkiye’ye tehlike getirmeyecek şekilde dış Türklere yardım etmeliyiz. 

Önce Türkiye’nin birliği. Sonra Türklerin birliği. Sonra İslam’ın birliği. 

Kurtuluş Türkiye ile olacak.… 

Bize göre Türklüğü benimseyen, içinde yabancı bir millete karşı bağlılık duymayan herkes Türk olarak kabul ederiz. 

Türk insanı için düşündüğümüz ülkü budur.

 Eldekini sağlam korumak,  

Bir çakıl taşını bile kimseye kaptırmamak.” 

Türkçülük ve Turancılık konusunu en yetkili büyüklerimizden aktarmış bulunuyorum. 

…  

Not: Ziya Gökalp’ın Görüşleri, herhangi bir ilave yapılmadan Gökalp’ın Türkçülüğün Esasları kitabından. Alparslan Türkeş’in görüşleri ise “Ülkücü Hareketin Doktriner Eğitimi” kitabında bulunan bir eğitim programından alınmıştır. 

Escort Kayseri Escort Ardahan Escort Balıkesir Escort Nevşehir Escort Muş Escort Tunceli Escort Niğde Escort Şırnak Escort Giresun Escort Çanakkale Escort Manisa Escort Afyonkarahisar Escort Tekirdağ Escort Kars Escort Ankara Escort Polatlı Escort Mamak Escort Çankaya Escort Haymana Escort Sincan Escort Keçiören Escort Pursaklar Escort Etimesgut Escort Aydın Escort Kırklareli Escort Trabzon Escort Ordu Escort Konya Escort Siirt Escort Kahramanmaraş Escort Artvin Escort Kilis Escort Yalova Escort Batman Escort Van Escort Eskişehir Escort Antalya Escort Muratpaşa Escort Kemer Escort Kaş Escort Alanya Escort Konyaaltı Escort Manavgat Escort Kumluca Escort Tokat Escort Bayburt Escort İstanbul Escort Sancaktepe Escort Bağcılar Escort Kayaşehir Escort Mecidiyeköy Escort Fulya Escort Beşiktaş Escort Zeytinburnu Escort Kartal Escort Tuzla Escort Küçükçekmece Escort Üsküdar Escort Merter Escort Güngören Escort Sarıyer Escort Bayrampaşa Escort Çatalca Escort Esenler Escort Bakırköy Escort Kadıköy Escort Maltepe Escort Şerifali Escort Çekmeköy Escort Kağıthane Escort Beylikdüzü Escort Başakşehir Escort Kurtköy Escort Beykoz Escort Ataşehir Escort Sultanbeyli Escort Esenyurt Escort Fatih Escort Eyüpsultan Escort Avcılar Escort Büyükçekmece Escort Beyoğlu Escort Nişantaşı Escort Pendik Escort Bahçelievler Escort Ümraniye Escort Şişli Escort Kocaeli Escort İzmit Escort Gebze Escort Karaman Escort Ağrı Escort Rize Escort Adana Escort Seyhan Escort Çukurova Escort Amasya Escort Erzincan Escort Kastamonu Escort Malatya Escort Yozgat Escort Mersin Escort Anamur Escort Yenişehir Escort Akdeniz Escort Erdemli Escort Mezitli Escort Silifke Escort Edirne Escort Çorum Escort Gaziantep Escort Şehitkamil Escort Şahinbey Escort Nizip Escort Isparta Escort Karabük Escort Düzce Escort Gümüşhane Escort Kırıkkale Escort Bartın Escort Burdur Escort Uşak Escort Adıyaman Escort Muğla Escort Dalaman Escort Marmaris Escort Milas Escort Datça Escort Fethiye Escort Bodrum Escort Samsun Escort İlkadım Escort Atakum Escort Aksaray Escort Bilecik Escort Şanlıurfa Escort Zonguldak Escort Osmaniye Escort Sakarya Escort Bingöl Escort Kütahya Escort Elazığ Escort Bursa Escort İzmir Escort Konak Escort Çeşme Escort Gaziemir Escort Buca Escort Bayraklı Escort Karşıyaka Escort Urla Escort Balçova Escort Bornova Escort Bergama Escort Çiğli Escort Bolu Escort Bitlis Escort Diyarbakır Escort Sivas Escort Iğdır Escort Denizli Escort Sinop Escort Erzurum Escort Kırşehir Escort Çankırı Escort Mardin Escort Hatay Escort Hakkari
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.