buca escort

Ayakkabı Bot ve çizme Günlük ayakkabı Bot ayakkabı modelleri Çizme ayakkabı Terlik ayakkabı Sandalet Babet Spor ayakkabı Topuklu ayakkabı İç giyim Mayo Çorap Fantezi giyim İç çamaşır takımları Sütyen Gecelik Pijama takımı Gece elbisesi Plaj giyim Giyim Büyük beden Tesettür Etek Trenckot tarz eşofman takımları bayan Mont Gömlek Pantolon T-shirt Sweatshirt Kırmızı elbiseler Ceket Çanta Çanta aksesuarlar Bebek bakım çantası Spor çanta Okul çantası Laptop çantası Portföy çanta Bel çantası Postacı çantası El çantası Sırt çanta Bebek bakım çantası Omuz çantası

beylikdüzü escort
ÜlkücüMilliyetçiTürkçüTürkeşÜlkü OcaklarıdövizakpchpmhpAhmet b.karabacakhasan külünk
DOLAR
18,6381
EURO
19,5735
ALTIN
1.062,81
BIST
5.029,25
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Çok Bulutlu
13°C
İstanbul
13°C
Çok Bulutlu
Çarşamba Az Bulutlu
15°C
Perşembe Hafif Yağmurlu
14°C
Cuma Hafif Yağmurlu
16°C
Cumartesi Çok Bulutlu
18°C

MİLLET VE DEVLETİN VARLIK SEBEBİ, MİLLİYETÇİLERDİR…

Devlet, milletin en büyük siyasi teşkilatıdır.

MİLLET VE DEVLETİN VARLIK SEBEBİ, MİLLİYETÇİLERDİR…
11.03.2016
0
A+
A-

Safter TANIK

Sosyolojik açıdan millet; insanın bedevi bir toplumdan, medeni bir topluma geçişinin son toplumsal şeklidir. Yani millet; medeniyet ile “komün-klan-aşiret-feodal-ümmet” şeklinde bir gelişim ve değişim gösteren toplumun, daha üst seviyedeki bir halini ifade eder.

Kavim, Ümmet ve Millet

Kavim sözcüğü; her ne kadar soy anlamında kullanılsa da, daha ziyade ortak bir dil ve geleneğe sahipTürk kavmi, Arap Kavmi, Alman Kavmi” gibi bir toplumu ifade eder. Bazen “Ural-Altay topluluğu” gibi aynı dil grubu içinde yer alan toplumları ifade etmek için de kullanılır.

Ümmet sözcüğü; evrensel bir dine mensup fertlerden “Muhammet ümmeti, İsa ümmeti, Musa ümmeti gibi” oluşan bir topluluğu ifade eder. Bunun dışında; İslamiyet, Hıristiyanlık ve Musevilik gibi, İbrahimî dinlere mensup toplumları ifade etmek için de kullanılır.

Millet sözcüğü ise; coğrafi, ırki, siyasi, idari bir topluluğu değil; dili ortak olan, aynı eğitimi almış, bir kültürel birliği ifade eder.

Millet; sözlük olarak, “ümmet” demek ise de, bizde; daha ziyade, sosyolojik anlamda kullanılan bir kavramdır. Bazıları; bir anlam karışıklığına meydan vermemek veya farklı bir millet tanımı nedeni ile de “ulus” sözcüğünü kullanıyor.

Sosyal-Kültürel Yapı Farklılığı

Kavim toplumu; komün-klan-aşiret-boya dayalı veya bir boyun öne çıktığı,  kavmi din ve törenin her şeyin başında geldiği, üretim ve üretim ilişkilerinin en basit ve dar seviyede kaldığı, seçkinler ile halktan oluşan, kapalı ya da yarı açık özellikteki bir toplumdur.

Ümmet toplumu; imparatorluk devletinin sosyal-kültürel yapısı olup,    kavmi toplumun daha gelişmiş bir halidir.

Bünyesinde birçok kavim ile din ve mezhep grubunu barındıran, din kültürünün öne çıktığı, din kültürü potasında kavimlerin kimliğini eriten, din kültürü ve gelişmişlik düzeyine göre sosyal yapının feodal-cemaat-tarikat vb şekilde şekillendiği, muhafazakâr bir görünüm arz eden bir sosyal-kültürel özelliğe sahiptir.

Millet toplumu; toplumların gelişim ve değişiminin son şekli olup, ortak dil ve kültürün öne çıktığı, işçi-memur-köylü-sermaye-esnaf-serbest meslek sahibi-aydın-üniversite gençliğinin örgütlü olduğu,  kurumsal kimliğe sahip sendika-oda-birlik-dernek gibi kurumların bulunduğu, milletlerarası ilişkiye açık, millet bilincinin yanı sıra sınıf bilinci olan bir toplumdur.

Batı’daki dinci, liberal, sosyalist ve komünist partilerin milli olmaları bu nedene dayanır. Zira varlık sebebi; farklı bir şey olsa da, öncelik arz eden şey millettir.  

Medeniyet, Toplum ve Devlet

Medeniyet; bir toplumun maddi ve manevi birikimini ifade ettiği gibi, daha geniş anlamda uluslararası alandaki gelişmişlik durumunu ifade eder. Haliyle bu anlamdaki medeniyet; milletlerin ortak ürünüdür, milletlerin rekabetine dayanır.

Devlet ise; kendisine ait teşkilatı, toprağı, nüfusu olan bir varlıktır.

Medeniyet; toplumsal değişimi getirirken, toplumsal değişim de devleti yeniden yapılandırır. Bu nedenle devlet; tarihi toplumsal gelişim ve değişime paralel olarak etnik, imparatorluk ve milli olmak üzere üç farklı bir genel değişimi gösterir.

Devlet, Egemenlik ve Egemenliğin Meşruiyet Kaynağı

Kavim devletinde; Yunan site devletleri dışında, devlet; gücü elinde tutan, iktidar yani siyasi otorite ile eş anlamlıdır.

Hükümdarın; ülkeyi uzun süre yönetmiş bir soydan gelmesi ya da bir kutsiyeti olması gerekir. Haliyle siyasi otoritenin meşruiyet kaynağı bir soya mensup olma ya da ilahidir.

Hükümdarın bir kutsiyeti olduğundan da devlet, ilahi bir kurum ve ilahi bir iradenin bir ürünüdür.

İmparatorluk devletinde, devlet; bir hanedan ile sosyal-kültürel yapıya göre şekillenen bir teşkilatı ifade eder.

Hanedan; devleti kuran, ele geçiren bir kişi ile O’nun soyundan gelenlerdir.

Siyasi otoritenin meşruiyet kaynağı, Hıristiyan dünyasında; Tanrı krallığının yeryüzündeki temsilcisi olan Papa’nın onayı, İslam dünyasında ise; örf, hükümdarın devleti dini esaslara uygun olarak yönetmesi ya da hilafet veya imamettir.

Milli Devlet

Devlet, milletin en büyük siyasi teşkilatıdır.

Devlet; milletin hukuki ve siyasi açıdan teşkilatlanması sonucu doğan, tüzel kişiliğe ve egemenliğe sahip bir varlıktır.

Devlet, soyut bir kavramdır. Bunu somutlaştıran ise cumhurbaşkanı, başbakan, TBMM, yasama-yürütme-yargı erkleri, asker, polis, bayrak, milli marş, dil, başkent vb. kurumlar ile varlığının kanıtları olan unsurlardır. Hükümet de devletin en büyük icra organıdır.

Devlet ile hükümet vb unsurlar, farklı alan ve anlamları olan kavramlardır. Bunun için hükümete, ona, buna kızıp “kahrolsun devlet veya katil devlet” diyenler; ya “kendi ayağına kurşun sıktığının” farkında değildir, ya da haindir.

Millet ile devlet arasında sıkı bir bağ vardır.

Devletlerin sınırları ortadan kalkmadan; milletin ötesine giden bir toplumsal yapının oluşturulması mümkün değildir. Bu nedenle Anarşistlerin; millet ve devlet reddi, Marksistlerin; proleter milleti,  küresel liberallerin; dünya milleti düşüncesi bir ütopyadan öteye gidemez.

Milletsiz bir devlet düşünülemez.

Milli devlet; “Millet” denilen bir sosyal-kültürel yapıyı içerir. Nüfusun az veya çok olması ise önemli değildir.

Bir milletin zaman içinde çeşitli sebeplerle etkin olmaktan çıkması veya varlığını kaybetmesi; ortaya çıkan boşluğun başka bir millet tarafından doldurulmasına, bu da; yeni bir devletin doğuşuna yol açar.

Bir ülkede; iki veya daha çok sayıda millettin varlığından söz etmek, ateşle oynamaktır.

Devletin; kurucu unsurunun, tek olması esastır. Zira kurucu unsuru birden fazla olan devletler, her an yeni bir devleti doğurmaya adaydır.

Yugoslavya’nın dağılması; “Sırplar-Hırvatlar-Slovenler gibi” üç kurucu unsura, Belçika’daki bölünme riski de “Flamanlar ve Valonlar gibi” iki kurucu unsura dayanması ile ilgilidir.

Kurucu unsuru tek olsa bile; “iki veya daha çok sayıda millettin var olduğunu” söylemek, iki veya daha çok sayıda devletin varlığını kabul etmek gibi bir şeydir.

Hâkimiyet; devletin varlığının olmazsa, olmazıdır. Haliyle devletin hâkim olmadığı bir yerde devlet yoktur, kaos ve anarşi vardır.   

Halk; düzenli ve istikrarlı bir teşkilat kurmadığı, teşkilat da; sınırları belirli bir coğrafyada yer alan nüfusu bağımsız olarak idare etmeye başlamadığı müddetçe devletin varlığından söz edilemez. Bu, devlet otoritesinin geçersiz olduğu bir alan ve nüfus için de geçerlidir.

Egemenliğin meşruiyet kaynağı millettir.

Devletin egemenliği ile devlet adına bu yetkiyi kullanan iktidarın meşruiyet kaynağı millettir.

Üniter Devlet; tek milleti pekiştiren, ülke bütünlüğünden asla taviz vermeyen, federal devlet ise; ayrışmayı tetikleyen, alt kimlikleri üst kimliğe dönüştüren, bölünmeyi kolaylaştıran bir teşkilat yapısına sahiptir.

Örneğin; İspanya’da, bölgesel yönetime gidilmesi; Bask, Katalan, Galiza vb alt kimlikleri üst kimliğe dönüştürürken, ülkeyi de bölünme noktasına getirdi.

Federal devlet yapısındaki Almanya ve ABD’nin birliğini korumasının nedeni nedir?

Almanya’da; kurucu unsur, tektir. ABD ise; vatandaşlık temeline dayalı bir millet tanımı var ise de, kurucu unsur; Beyaz-Anglosakson-Protestan’dır. Ayrıca ABD’nin süper devlet gibi bir özelliği vardır.   

Devletlerarası ilişkilerde, güçlü olan haklıdır.

Bugün; dünyada, devletlerin genel olarak hâkimiyet ve uluslararası ilişkiler açısından, eşit haklara sahip olduğu kabul edilir. Tabii ki bu, kâğıt üzerinde geçerli bir durum; uygulamada ise bunun devletlerin gücü ile sınırlı olduğu, A.B.D. İngiltere, Fransa, Rusya ve Çin’in de imtiyazlı konumunu sürdürdüğünü görüyoruz.

Her devletin ve milletin bir adı vardır.

Her devlet ve millet; bir ad ile tanınır, anılır; adsız bir devlet ve millet olamaz.

“Türkiyeli, Türkiye Milleti” gibi kavramlar; tarihi derinliği olmayan, sosyo-psikolojik gerçeklere aykırı, tutmayacak, aksine alt kimlikleri öne çıkaracak yapay kavramlardır.

Bugün; milletin ismini değiştirmek isteyenler, yarın devletin ismini değiştirmeye yeltenirse buna şaşmamak lazım. Ne de olsa; Türkiye, “Türklerin vatanı” demek olan bir soyu çağrıştırıyor. 

Bir milletin adı; birileri “böyle olsun” dedi, diye olmaz.

Bir milletin adı; tarihi, ekonomik-sosyal-kültürel-siyasi olaylar sonucu ortaya çıkar, toplumun aidiyet ve kabulü ile bir değer arz eder. Bunun için tarihi derinliği olmayan, sosyo-psikolojik gerçeklere aykırı, yapay bir ad kabul görmez.

Örneğin, Osmanlı’da; vatandaşlık temeline dayalı “Osmanlı Milleti” tanımının tutmaması, aksine Bulgar-Rum-Romen-Sırp-Arap-Arnavut vb. alt kimlikleri öne çıkarması, haliyle başka bir millet tanımı arayışı içine girilmesi bu nedenler ile ilgilidir.

Milletin farklı tanımı, birleştirici faktör ile ilgilidir.

Milletin; dil, din, mezhep, kültür-soy-coğrafya-vatandaşlık-iktisadi hayat vb. temele dayalı birçok tanımı var.

Almanya’da; soya, Fransa ve Çin’de; kültüre, A.B.D.’de; vatandaşlığa, Avusturya’da; mezhebe, İspanya-Belçika ve İsviçre’de; coğrafyaya, Slav ve Arap ülkeleri ile Romanya’da; dile, İran’da; din ve mezhebe, eski SSCB’nde de dil-coğrafya-iktisadi hayata dayalı bir millet tanımı yapılmış. Bu da; ortak değer, yani birleştirici faktör ile ilgilidir.      

Millet çoğunluğa dayanır ve tüm toplumu kucaklar.

Hiçbir toplum, homojen değildir. Bir toplumun tümünün ortak bir kabulü olması, sosyolojik açıdan da imkânsızdır. Bunun için çoğunluk ve azınlık kavramı vardır. Önemli olan ise çoğunluğun bir ortak kabulü olmasıdır.

Haliyle millet çoğunluğa dayanır, onun adını alır, tanınır ve anılır. Bununla birlikte milletin azınlığa saygılı olması, toplumun tamamını kucaklaması da esastır.

Millet, inkârı olmayan ve olmayacak bir gerçektir.

Marks ve Engels’e göre; millet, “toplumun; feodal yapıdan kapitalist yapıya geçişte, burjuvazinin çıkarlarını korumak için ortaya koyduğu bir sosyal yapıdır”.

Buna rağmen, Stalin; coğrafya-Slav dili-iktisadi hayat, Mao ve Enver Hoca’da;  kültür temeline dayalı bir milleti inşa etti. Öyle ki Enver Hoca; “Arnavut’un dini, Arnavut olmaktır” diyerek, bunu soya kadar götürdü.

DEVAM EDECEK

Escort Kayseri Escort Ardahan Escort Balıkesir Escort Nevşehir Escort Muş Escort Tunceli Escort Niğde Escort Şırnak Escort Giresun Escort Çanakkale Escort Manisa Escort Afyonkarahisar Escort Tekirdağ Escort Kars Escort Ankara Escort Polatlı Escort Mamak Escort Çankaya Escort Haymana Escort Sincan Escort Keçiören Escort Pursaklar Escort Etimesgut Escort Aydın Escort Kırklareli Escort Trabzon Escort Ordu Escort Konya Escort Siirt Escort Kahramanmaraş Escort Artvin Escort Kilis Escort Yalova Escort Batman Escort Van Escort Eskişehir Escort Antalya Escort Muratpaşa Escort Kemer Escort Kaş Escort Alanya Escort Konyaaltı Escort Manavgat Escort Kumluca Escort Tokat Escort Bayburt Escort İstanbul Escort Sancaktepe Escort Bağcılar Escort Kayaşehir Escort Mecidiyeköy Escort Fulya Escort Beşiktaş Escort Zeytinburnu Escort Kartal Escort Tuzla Escort Küçükçekmece Escort Üsküdar Escort Merter Escort Güngören Escort Sarıyer Escort Bayrampaşa Escort Çatalca Escort Esenler Escort Bakırköy Escort Kadıköy Escort Maltepe Escort Şerifali Escort Çekmeköy Escort Kağıthane Escort Beylikdüzü Escort Başakşehir Escort Kurtköy Escort Beykoz Escort Ataşehir Escort Sultanbeyli Escort Esenyurt Escort Fatih Escort Eyüpsultan Escort Avcılar Escort Büyükçekmece Escort Beyoğlu Escort Nişantaşı Escort Pendik Escort Bahçelievler Escort Ümraniye Escort Şişli Escort Kocaeli Escort İzmit Escort Gebze Escort Karaman Escort Ağrı Escort Rize Escort Adana Escort Seyhan Escort Çukurova Escort Amasya Escort Erzincan Escort Kastamonu Escort Malatya Escort Yozgat Escort Mersin Escort Anamur Escort Yenişehir Escort Akdeniz Escort Erdemli Escort Mezitli Escort Silifke Escort Edirne Escort Çorum Escort Gaziantep Escort Şehitkamil Escort Şahinbey Escort Nizip Escort Isparta Escort Karabük Escort Düzce Escort Gümüşhane Escort Kırıkkale Escort Bartın Escort Burdur Escort Uşak Escort Adıyaman Escort Muğla Escort Dalaman Escort Marmaris Escort Milas Escort Datça Escort Fethiye Escort Bodrum Escort Samsun Escort İlkadım Escort Atakum Escort Aksaray Escort Bilecik Escort Şanlıurfa Escort Zonguldak Escort Osmaniye Escort Sakarya Escort Bingöl Escort Kütahya Escort Elazığ Escort Bursa Escort İzmir Escort Konak Escort Çeşme Escort Gaziemir Escort Buca Escort Bayraklı Escort Karşıyaka Escort Urla Escort Balçova Escort Bornova Escort Bergama Escort Çiğli Escort Bolu Escort Bitlis Escort Diyarbakır Escort Sivas Escort Iğdır Escort Denizli Escort Sinop Escort Erzurum Escort Kırşehir Escort Çankırı Escort Mardin Escort Hatay Escort Hakkari
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.