buca escort

Ayakkabı Bot ve çizme Günlük ayakkabı Bot ayakkabı modelleri Çizme ayakkabı Terlik ayakkabı Sandalet Babet Spor ayakkabı Topuklu ayakkabı İç giyim Mayo Çorap Fantezi giyim İç çamaşır takımları Sütyen Gecelik Pijama takımı Gece elbisesi Plaj giyim Giyim Büyük beden Tesettür Etek Trenckot tarz eşofman takımları bayan Mont Gömlek Pantolon T-shirt Sweatshirt Kırmızı elbiseler Ceket Çanta Çanta aksesuarlar Bebek bakım çantası Spor çanta Okul çantası Laptop çantası Portföy çanta Bel çantası Postacı çantası El çantası Sırt çanta Bebek bakım çantası Omuz çantası

beylikdüzü escort
ÜlkücüMilliyetçiTürkçüTürkeşÜlkü OcaklarıdövizakpchpmhpAhmet b.karabacakhasan külünk
DOLAR
18,6339
EURO
19,5811
ALTIN
1.063,12
BIST
4.957,77
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Çok Bulutlu
13°C
İstanbul
13°C
Çok Bulutlu
Çarşamba Çok Bulutlu
14°C
Perşembe Az Bulutlu
15°C
Cuma Çok Bulutlu
16°C
Cumartesi Çok Bulutlu
17°C

BABA YAZI V: SORUNLU TARİH

BABA YAZI V: SORUNLU TARİH
20.04.2018
0
A+
A-

  Ali BADEMCİ

alibademci@gmail.com

 

Tarih mefhumunun ruhunda olduğu için bizim tarihimiz de salt olaylar yönünden değil de  ruhunda, içeriğinde, arka plan araştırmalarında  eğitim sorunu ile  karşı karşıyadır! Elbette siyasi tarih gereklidir; lâkin toplum ve toplumsal ögeler yönünden bir inceleme yapmasak ne  etnik, ne antropolojik, ne coğrafya sorunlarından,  ne de  din ihtilâllerinden kurtulamayız! İşte esas mesele budur, çağdaş bilimlerin yine çağdaş ölçekte  öğretilmesi şarttır.

 

BABA YAZI V: SORUNLU TARİH

 

Bu başlık bir sosyolojik deyim! Batı tarihçiliğinin temel taşlarından Lucien Fabre (1878-1956),  Marc Bloch (1886-1944), Edmund Burke (1729 -1797), McLennan (1827-1881), Wells SJones (1830–1914), Eric John Ernest Hobsbawm (1917-2012) inceleme ve çalışmalarına bir ömür vermişlerdir! Tabiî ki bu arada öncekilere göre daha genç olan Ferdnard Braudel’i de  (1902-1985) unutmamak gerekiyor! Peki ya Yahudi diye Müslüman ülkelerde ötelenen Émile Durkheim (1858-1917); merak etmeyin bu devir batı âlimlerinin ekseriyeti Musevî asıllı; siz ilim ve âlime bakın! Bugünkü ABD’de  de öyle; geçelim!

 

Sakın bu işleri Siyonizm ile de karıştırmayın! İlim öğrenirken siyaseti ve siyasi  söylemleri bir kenara bırakın; öğretenin de öğrenin de milliyeti olmaz! Çünkü kim çalışıyorsa ilmi o yapar! Ve Batı uzun yılların toplumsal bunalımların bunların çalışmaları ile aşmıştır; öyle ki tarih kadim bir bilim dalı olsa da çok sorunlu!  Bugün gelinen noktada tarihi kendi içinde ve kendi metotları ile ne anlamak ne de meseleleri  çözüme kavuşturmak  mümkün değil!

 

Birkaç isimle öne çıkardığımız batılı ilim adamları elbette Toynbee gibi klâsik tarihçi değil, başlık olarak kullandığımız “sorun” çözen bilim adamlardır!  Menşe olarak pek azı tarih eğitiminden geliyor ki başta ekonomistler, sosyologlar ve coğrafyacılar var! Elbette etnoloji, antropoloji, filoloji, istatistik, demografi ve teoloji! Tabiî olarak ideolojiler de çözümde kullanılmış ve iş ileriki zamanın siyaset üretimine malzeme veya düsturlar sağlanmıştır! Öyle bizimkiler gibi sağ ve sol diye bir şey yok!

 

Son yüz yılda önemi bir kat daha artan tarih elbette sorunludur; çünkü her şey olan toplum veya topluluklar yerine  temel öge ayrılıklardır! Birleşme ile çok ilgilenen yok! Elbette zaman içinde ayrı ayrı unsurların mücadelesinden  “millet” ve “milliyet” mefhumları çıkmış; bu evrim  “milletler mücadelesi” dediğimiz bitmeyen savaşlara sebeb olmuştur ve siyasi tarih de işe bu noktadan başlamıştır! Aynı özellikleri taşıyan insan topluklarının birbiri ile mücadelesine  savaştan ziyade eski bir  gelenek gözü ile bakmak gerekiyor! Feodalizmi dünyada bütün toplumlar yaşamıştır; ancak inançların tekamülü ile toplumlar bundan uzaklaşmaya başlamış, bu sefer inanç mücadeleleri din sosyolojisini belirgin hâle  getirmiş kısa zamanda  bu durum siyasete tahvil olmuştur! İnanç mücadeleleri Avrupa ve Önasya’da kilise merkezli bir hâl alırken  Müslüman olan “Şark”  Hilâfet ve Tasavvuf kaynaklı  inanç çeşitliği ile uzun sürecek bir  dünyanın kapılarını sağlamlaştırmıştır.

 

Elbette inanç ve din dediğimiz şey kabile mücadelelerini engelleyip  feodalizmi hafifletirken tarihi de  çok karışık  hâle getirmiştir! Bu cihetten İslâm felsefeciliği toplumları birleştireceğine alabildiğine ayrıştırmıştır; bu bakımdan batının kilise tartışmalarını İbni Arabi‘de görmek mümkün olmadığı gibi, İmam Gazali daha da karışıktır.  İbni Haldun’un  açtığı pencere de  ne yazık ki İslâm’da bütünlük veya  önemli bir gelenek sağlayamamıştır! Kesinlikle “tasavvuf” üzerine yeni çalışmalar yapılmalıdır, bu kadar ilgi gören düşünce sisteminin birleştireceğim diye ayrıştırmaya kayması,  İslâm sanılan çok iç içe girmiş görüşleri ortaya çıkarmış, bunun karşısında zayıf kalan din sosyolojisi bir tarih görevi olarak problem çözücü olamamıştır. İran mekânı yüzlerce tarikat ve mezhep görüntüsü ile bilim adamlarının da belirttiği üzere âdeta fabrika haline gelmiştir!

 

Batı ekonomik tedbirler ve Hıristiyanlığın çok müsait olduğu reform tedbirleri ile feodalizmi aşıp yeni bir iktisadi anlayışın temelini geliştirirken, “şark” fütuhat anlayışı ile ekonomi sağlamış ve bu ekonominin nimetlerinden dinî görüşleri yararlandırarak kendi içindeki bunalımı derinleştirmiştir! Aslında Selçuklu ile Osmanlı’nın temel farkı budur! Selçuklu’nun son dönem inanç tezahürlerini inanç otoriterizmi ile çözümleme cihetine gidilmiştir! Zenginlik inanç tartışmalarını ya batıda olduğu gibi engelliyor yahut da doğu da olduğu gibi kurumlaştırıyor! Tabiî olarak inançlar kurumlaşınca artık toplumun bütün hücrelerine nüfuz ediyor!

 

Hıristiyanlar Feodalizm’den kurtulmayı “Rönesans-Reform” olgusu ile açmışlardır. Şark ise rönesanstan çok önce kaldırılan Bağdad Hilafeti problemini çözememiştir. İşte içinde bulunduğumuz İslâm medeniyetinde esas sorun buradadır ve tarih bunu çözememiştir! Çünkü batı gibi doğuda böyle çalışma ve ilimleşme olmamıştır! Bağdad yerine eski Fustat rutubeti taşıyan Kahire bile 19. yy.’dan itibaren ancak Avrupalı ve Musevi kökenli bilim adamları tarafından incelenmiş, bizler de işin yeni yeni farkına varmışızdır!

 

Fransız İhtilali ve arkasından gelen Sanayi İnkılabı’nın olası bunalımlarını ve tarih sorunlarını Batı 200 yılda kökünden halletmiştir. Son İslâmi merkez olan İstanbul’da Osmanlı devlet ve bilim adamları ne yazık ki ne şark ne de yıllarca devletin elinden elinde bulunan Mısır’dan haberdar değildir! Tarih bilimimiz İskenderiye’yi bile tanımaz! Son dönem Osmanlı ve Cumhuriyet aydınları ne yazık ki tarihsel kaynak olarak Beyrut’u aşamamışlardır; böyle olunca da İslâm dünyasının toparlanmasına bağlı olan “Türk Rönesansı” kendini gösterememiştir!

 

Başta söyledik ki “tarih” sorundur, bu sorunları çözmek bilim adamının görevidir! Bizde “Vak’anavüs” geleneği devam ediyor! Tarihçi düşünen ve çözüm yaratan insan yerine sürekli olaylar anlatan popülizm peşindedir! “tarih felsefesi” bir İslâmi kurum olmasına karşılık ne yazık ki unutulmuştur! İslâm’dan önceki tarihimizde de bol bol sosyoloji malzemeleri vardır; bu yönden “yazıtlar”ı bir daha incelemek gerekiyor! Üniversitelerimiz görev yapmıyor;   artan yüksek lisans çalışmalarına karşılık doktora üretimi çok yetersiz ve vasıfsızdır! Batıda öğrencileri hocalarını tenkid edip yeni kuramlar ortaya koyabiliyorlar, dolayısiyle “hocalar” bilim adamı doğuruyor! Bizde akademi merdivenine dahil olanlar daima eski gelenek olarak kapıkulu gibidir; hoş eskiden kapıkulluğunun da bir kıymeti vardı, şimdi ayakçı ve siyasetçi değneği!

 

Tarih mefhumunun ruhunda olduğu için bizim tarihimiz de salt olaylar yönünden değil de ruhunda, içeriğinde, arka plan araştırmalarında eğitim sorunu ile karşı karşıyadır! Elbette siyasi tarih gereklidir; lâkin toplum ve toplumsal ögeler yönünden bir inceleme yapmasak ne etnik, ne antropolojik, ne coğrafya sorunlarından,  ne de din ihtilâllerinden kurtulamayız! İşte esas mesele budur, çağdaş bilimlerin yine çağdaş ölçekte öğretilmesi şarttır.

 

Hoşçakalın.

Escort Kayseri Escort Ardahan Escort Balıkesir Escort Nevşehir Escort Muş Escort Tunceli Escort Niğde Escort Şırnak Escort Giresun Escort Çanakkale Escort Manisa Escort Afyonkarahisar Escort Tekirdağ Escort Kars Escort Ankara Escort Polatlı Escort Mamak Escort Çankaya Escort Haymana Escort Sincan Escort Keçiören Escort Pursaklar Escort Etimesgut Escort Aydın Escort Kırklareli Escort Trabzon Escort Ordu Escort Konya Escort Siirt Escort Kahramanmaraş Escort Artvin Escort Kilis Escort Yalova Escort Batman Escort Van Escort Eskişehir Escort Antalya Escort Muratpaşa Escort Kemer Escort Kaş Escort Alanya Escort Konyaaltı Escort Manavgat Escort Kumluca Escort Tokat Escort Bayburt Escort İstanbul Escort Sancaktepe Escort Bağcılar Escort Kayaşehir Escort Mecidiyeköy Escort Fulya Escort Beşiktaş Escort Zeytinburnu Escort Kartal Escort Tuzla Escort Küçükçekmece Escort Üsküdar Escort Merter Escort Güngören Escort Sarıyer Escort Bayrampaşa Escort Çatalca Escort Esenler Escort Bakırköy Escort Kadıköy Escort Maltepe Escort Şerifali Escort Çekmeköy Escort Kağıthane Escort Beylikdüzü Escort Başakşehir Escort Kurtköy Escort Beykoz Escort Ataşehir Escort Sultanbeyli Escort Esenyurt Escort Fatih Escort Eyüpsultan Escort Avcılar Escort Büyükçekmece Escort Beyoğlu Escort Nişantaşı Escort Pendik Escort Bahçelievler Escort Ümraniye Escort Şişli Escort Kocaeli Escort İzmit Escort Gebze Escort Karaman Escort Ağrı Escort Rize Escort Adana Escort Seyhan Escort Çukurova Escort Amasya Escort Erzincan Escort Kastamonu Escort Malatya Escort Yozgat Escort Mersin Escort Anamur Escort Yenişehir Escort Akdeniz Escort Erdemli Escort Mezitli Escort Silifke Escort Edirne Escort Çorum Escort Gaziantep Escort Şehitkamil Escort Şahinbey Escort Nizip Escort Isparta Escort Karabük Escort Düzce Escort Gümüşhane Escort Kırıkkale Escort Bartın Escort Burdur Escort Uşak Escort Adıyaman Escort Muğla Escort Dalaman Escort Marmaris Escort Milas Escort Datça Escort Fethiye Escort Bodrum Escort Samsun Escort İlkadım Escort Atakum Escort Aksaray Escort Bilecik Escort Şanlıurfa Escort Zonguldak Escort Osmaniye Escort Sakarya Escort Bingöl Escort Kütahya Escort Elazığ Escort Bursa Escort İzmir Escort Konak Escort Çeşme Escort Gaziemir Escort Buca Escort Bayraklı Escort Karşıyaka Escort Urla Escort Balçova Escort Bornova Escort Bergama Escort Çiğli Escort Bolu Escort Bitlis Escort Diyarbakır Escort Sivas Escort Iğdır Escort Denizli Escort Sinop Escort Erzurum Escort Kırşehir Escort Çankırı Escort Mardin Escort Hatay Escort Hakkari
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.